Winterdepressie

19 november 2014 | Geen categorie

De dagen worden korter, het weer verandert van zonnig en warm naar koud en nat. De herfst is gearriveerd. Veel mensen ervaren in de herfst bepaalde klachten of gevoelens die zij in de lente en zomer niet ervaren. Een winterdepressie is een seizoensgebondendepressie.

Wat is een winterdepressie?

Een winterdepressie is een seizoensgebonden depressie. Dit houdt in dat de depressieve gevoelens enkel voorkomen tijdens en net na de intrede van de herfst. Gevoelens zoals:

  • Een sombere stemming
  • Meer behoefte aan (koolhydraatrijk) voedingsmiddelen
  • Minder behoefte aan sociale contacten
  • Overmatige behoefte aan slaap
  • Voldoende slaapuren maken, maar niet uitgerust wakker worden
  • Concentratieproblemen
  • Prikkelbaar zijn
  • Minder of niet kunnen genieten
  • Het gevoel uit balans te zijn

Een winterdepressie wordt veroorzaakt door een verandering van natuurlijke dag- en nachtritmes van je lichaam. Ieder mens heeft een biologische klok en deze biologische klok zorgt ervoor dat een aantal belangrijke lichaamsfuncties volgens een vast patroon plaatsvinden. De biologische klok regelt bijvoorbeeld:

  • Het slaap- en waakpatroon
  • Hormoonspiegels
  • Ademhaling en hartslag
  • Het eet- en stofwisselingspatroon
  • Schommelingen in onze lichaamstemperatuur

Zoals je ziet regelt onze biologische klok veel van de patronen waar je met een winterdepressie problemen van ondervind. De veranderingen die de herfst en de winter met zich meebrengt, zijn van invloed op onze biologische klok. In de herfst en winter komt de zon later op, neemt de lichtsterkte van de zon af en neemt het aantal uren daglicht af. Daglicht is erg belangrijk om de biologische klok gelijk te zetten. De herfst en de winter veranderen dus eigenlijk het natuurlijk ritme. Iemand die deze gevoelens wel ervaart maar in mindere mate kan een winterdip hebben. In beide gevallen is het raadzaam om er aandacht aan te besteden.

Wat kun je er aan doen?

Doordat de herfst en winter veranderingen in het daglicht veroorzaken ondervinden mensen bepaalde klachten. Om deze klachten te verminderen kun je een aantal dingen zelf doen:

  • Ga veel naar buiten. In de herfst en winter zijn er ook mooie dagen waarop de zon schijnt. Probeer dan zoveel mogelijk direct zonlicht te krijgen.
  • Blijf je sociale omgeving onderhouden. Door te praten of leuke dingen te plannen verzet je je gedachten even. Ook over je winterdepressie praten kan een opluchting zijn.
  • Eet bewust. Door de winterdepressie kun je het gevoel hebben dat je meer, vaak koolhydraatrijk voedsel nodig hebt. Je voedingspatroon verschilt in de herfst en winter niet veel van de lente en de zomer. Eet en snack daarom bewust.
  • Houd vast aan je slaappatroon. Ieder volwassen mens heeft gemiddeld 7 a 8 uur slaap nodig. Een uurtje langer of korter is geen uitzondering, nachten van 10 a 12 uur wel. Probeer daarin een balans te vinden.

 Met deze tips kun je een winterdepressie verminderen. Mocht je meer hulp of adviezen nodig hebben hoe je kunt omgaan met je winterdepressie kun je altijd een afspraak maken.